postawa ciała i gestykulacja podkreslająca pewność siebie

Pewność siebie. Zasada nr 1: „Ludzie wierzą w to, co widzą.”

Posted on Posted in Efektywność, Odporność psychiczna, Skuteczność

koło małe Agnieszka

Agnieszka Kaseja

Coach przedsiębiorczości | Mentorka kobiet | Trener Mental Toughness | Doradca w zakresie marki osobistej i reputacji

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

W wyniku tysiącleci ewolucji człowiek przygotował się do błyskawicznego rozpoznawania, czy osobnik naprzeciwko Ciebie jest Twoim wrogiem czy przyjacielem. Czy można zatrzymać się i porozmawiać bezpiecznie czy raczej należy brać nogi za pas...

Jesteśmy w XXI wieku, rozwinęliśmy niesamowicie technologie komputerowe, ale to, czy kogoś polubimy czy nie, czy mu zaufamy, czy zechcemy od niego coś kupić, czy pozwolimy mu się przekonać do czegoś, wciąż w dużym stopniu zależy od naszego pierwotnego instynktu. Jest nieświadome.

Zła wiadomość płynąca z teorii socjobiologicznej jest więc taka, że wyrobienie sobie zdania o kimś trwa ułamki sekund i pozostaje praktycznie poza kontrolą naszej świadomości.

Dobra wiadomość jest zaś taka, że obecnie wiadomo już, na jakie bodźce reaguje nasz pierwotny mózg  i że możemy to skutecznie wykorzystać.

 

Oto jedna z pierwszych i kluczowych wskazówek, którą usłyszysz od każdego eksperta wizerunku, skutecznych prezentacji i pewności siebie:

 

„Do czasu, kiedy nie staniesz się pewny siebie,

udawaj, że tak jest.”

 

Kiedy ustaliliśmy tę podstawową zasadę „Działaj, jak gdyby…”, która pozwala nam zwiększyć swoją pewność siebie na żądanie, przejdźmy do konkretów.

Teraz już wiesz, że ludzie odbierają Cię tak, jakbyście wciąż byli stadem zgromadzonym w jaskini nad ogniskiem, podczas kiedy w rzeczywistości wchodzisz właśnie na zebranie swojej grupy roboczej do sali konferencyjnej. Teraz jest czas wykorzystać tę wiedzę na swoją korzyść. Nikomu w ten sposób nie zaszkodzisz, a poprawisz swoją pozycję.

 

„Zachowuj się tak jakbyś już był taką osobą,

jaką zawsze chciałeś być.”

 

Naśladuj postawę ciała samców alfa

Goryle prężą się, unoszą do góry ręce w geście zwycięstwa i dominacji, biją się w wypiętą pierś. Pawie rozpościerają swój najcenniejszy atrybut czyli ogon, powiększając tym samym znacznie powierzchnię, która zajmują. Inne zwierzęta odsłaniają zęby, demonstrując zdrowie fizyczne. Odchylają ciało do tyłu, demonstrując, że nie obawiają się ataku, bo są silne. Im większą przestrzeń zajmujesz, tym większą wydajesz się mieć  władzę.

mowa ciała a pewność siebie

 

A oto gesty, które Ty możesz zastosować:

  • Uniesienie rąk do góry w geście zwycięzcy
  • Odsłonięcie zębów w uśmiechu
  • Odchylenie głowy do tyłu, żeby patrzeć trochę z góry
  • Utrzymywanie swobodnego kontaktu wzrokowego.

 

Gesty, których powinieneś unikać:

  • Przyjęcie postawy obronnej, chowanie głowy i piersi
  • Kurczenie się, garbienie się
  • Przyjmowanie postawy obronnej w postaci krzyżowania rąk lub nóg
  • Zestresowany wyraz twarzy
  • Unikanie kontaktu wzrokowego.

naucz się otwartej postawy ciała

Ćwicz postawę siły i jednocześnie zrelaksowania

Nawet 2 minuty przebywania w "pozycji siły" zmienia sytuację hormonalną Twojego organizmu. Podnosi poziom hormonu waleczności - testosteronu i obniża poziom hormonu stresu - kortyzolu.

Dlatego, przygotowując się do trudnego spotkania, znajdź 2 minuty, żeby usiąść w postawie wyprostowanej, najlepiej z założonymi za głowę rękoma oraz nogami ułożonym do góry. W czasie  spotkania za wszelką cenę utrzymaj nogi swobodnie ustawione na podłodze, zamiast skrzyżowane, ręce swobodnie rozłożone / położone na oparciach lub oparte na stole. Sylwetka wyprostowana.

Bądź widoczny i zajmuj tak dużo miejsca, jak się da.

 

W czasie wypowiedzi korzystaj z „gestów prawdy”

„Strefa prawdy” wg Marka Bowdena (na zdjęciu w nagłówku), autora metody „Truthplane”, mieści na wysokości bioder. Powyżej "strefy prawdy" znajdują się jeszcze strefy: pasji, deklaracji, myśli i uniesienia. Dominacja gestów wykonywanych na poziomie danej strefy decyduje, czy słuchacze uznają ją za:

  • wiarygodną

czy raczej

  • płynącą z serca, emocjonalną
  • zasadniczą, moralizującą
  • przemyślaną, rozważoną na wszystkie sposoby
  • szaloną, podniosłą.

 Jeśli chcesz wypaść wiarygodnie, gestykuluj dłońmi na poziomie bioder. Jak najczęściej kieruj środek dłoni w kierunku słuchaczy, pokazując, że „nie masz broni”. Nie kieruj rąk do góry bez potrzeby, bo podniesie Ci się głos.

Pamiętaj też, że luźne opuszczenie ramion i znalezienie się dłoni w "strefie prawdy" automatycznie obniża głos i sprawia, że mówimy spokojniej i pewniej.

 

Podsumowanie

Pewność siebie wyraża się w gestach i postawie ciała. Pamiętaj, że ludzie– niezależnie od swojej woli – postrzegają Cię przede wszystkim tak, jak odbierają  Cię swoim wzrokiem:

„Jak Cię widzą, tak Cię piszą.”

To prawda, którą możesz odtąd uwzględnić dla Twojego dobra.

Ludzie wyrabiają sobie wstępną opinię o Tobie – czy jesteś z ich stada, niegroźny, czy raczej obcy i  wrogi w ułamku sekundy. Zwykle Twoi odbiorcy liczą się z tymi, którzy wydają się być silni, dominujący, pewni siebie, panują nad sobą i sytuacją. Tacy osobnicy są w miarę przewidywalni, można na nich zwykle polegać  i trzymanie się z nimi rokuje sukces, a nie porażkę.

Świadomość tych nieświadomych wzorców postępowania, pozwala Ci podjąć trening pewności siebie. Opiera się on na tym, że Twoje ciało reaguje hormonalnie na konkretne gesty i postawę ciała, którą przyjmiesz. Przyjmowanie postawy ciała zwycięzcy, wywołuje – także u Ciebie! - automatycznie wyrzut hormonów potrzebnych dla bycia skutecznym i redukcję tych szkodliwych.

Dlatego dzisiaj zaproponowałam Ci zasadę:

„Dopóki nie staniesz się pewna siebie,

po prostu udawaj, jak gdybyś już taka była.”

 

Przeczytaj też o tym, jak proces coachingu samorzutnie wpływa na podniesienie się Twojej pewności siebie TU.

TUTAJ z kolei możesz przeczytać o postawie zwycięzcy w biznesie.

Zapraszam.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *