koło małe Agnieszka

Agnieszka Kaseja

Coach przedsiębiorczości | Mentorka kobiet | Trener siły i odporności psychicznej | Doradca w zakresie brandingu i content marketingu

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Niezależnie od tego, czy prowadzisz własny biznes czy zarządzasz w czyjejś firmie, musisz non stop oceniać, czy warto coś zrobić, wchodzić w dany „temat” czy raczej ominąć go szerokim łukiem?

Czy to się opłaca? Czy mam się w to zaangażować czy nie?

Jeśli sprawa jest mało skomplikowana, odpowiedź często pojawia się od razu. Odpowiada za to nasza intuicja, która tak naprawdę jest tylko szybszym (żeby nie powiedzieć błyskawicznym) sposobem myślenia. Im bardziej jesteś doświadczona/-y, tym łatwiej o „intuicję”… Jednak czasami sprawa jest bardziej skomplikowana, opcje wydają się porównywalne, a doświadczenie za nic nie chce nam nic podpowiedzieć.

Trzeba wtedy posłużyć się racjonalnymi kryteriami. Ocenisz, czy warto inwestować swój czas, energię, umiejętności i nerwy w dany projekt, zadając sobie kilka pytań. Nie od rzeczy będzie robić notatki 🙂 Pamiętaj, że pomiędzy odpowiedzią TAK i NIE są stany pośrednie…

 

Zaczynamy analizę przydatności danego projektu dla Ciebie TU I TERAZ.

 

1. Czy dane działanie realizuje cele strategiczne Twojego biznesu?

TAK – jeśli działanie ma znaczenie krytyczne dla sukcesu, czyli jest niezbędne, żeby go osiągnąć.
NIE – jeśli oceniane działanie można pominąć i nie zrobi to znaczącej różnicy dla osiągnięcia celu. Zwróć uwagę, że musisz mieć jasno określony cel, który chcesz osiągnąć. I strategię prowadzącą do jego osiągnięcia…

2. Ile czasu zajmie działanie, zanim przyniesie rezultat?

Oczywiście im szybciej tym lepiej. Zastanów się, jak długo jesteś gotowa czekać na rezultat, żeby cały projekt miał sens?

3. Jaki wpływ ma dane działanie na Twoją pozycję konkurencyjną?

Zdecydowanie ją poprawia? Średnio poprawia? Zaledwie wyrównuje szanse?

4. Jakie ryzyko poniesiesz, jeśli dany projekt się nie powiedzie lub w ogóle nie podejmiesz tego działania?

Poniesiesz niepowetowane straty? ŁO MATKO! Na pewno przyczyni się do strat w przyszłości? Być może przyczyni się do straty konkurencyjnej? Można go spokojnie odłożyć na rok? Można z niego zrezygnować bez żalu?

5. Jakich zmian Twojego dotychczasowego działania musisz dokonać?

Dużych? WOW, BĘDZIE BOLAŁO… Średnich? Niewielkich?

6. Kogo dotyczą zmiany, które będziesz musiał wprowadzić?

Klientów? PRZYGOTUJ SIĘ NA HARDCORE… Współpracowników? Ciebie samego?

7. Jakie masz zasoby? M.in. jakie wsparcie zewnętrzne uzyskasz? Kogo musisz zaangażować? Jak oceniasz swoje własne umiejętności i kompetencje?

Najważniejsze osoby wyrywają się, żeby Ci pomóc, a Ty jesteś przygotowany? SUPER. Nie masz żadnych doświadczeń, a Twoje otoczenie wykazuje brak chęci zaangażowania się? MASZ POD GÓRKĘ.

8. Na ile środowisko, którego dotyczy Twoje nowe działanie, rozumie jego znaczenie dla biznesu?

Słabo/ Ogólnie/ Jest to jasno zdefiniowane i przyswojone.

9. Na ile działanie, które analizujesz, jest nowatorskie?

Całkiem nowe/ Trochę znane/ Szeroko stosowane.

 

Oczywiście życzę Ci podejmowania działań i otwierania projektów dobrze rozpoznanych, w których masz doświadczenie, zależnych w dużej mierze od Ciebie i Twoich umiejętności, zrozumiałych dla osób zainteresowanych, i to do tego stopnia, że nie musisz ich przekonywać bez końca do „takich tam malutkich” zmian. A samo działanie jawi się jako niezbędne, daje Ci szansę na odsadzenie konkurencji w krótkim czasie oraz, że widać gołym okiem, że bez wątpliwości przyszedł na niego czas. Wtedy…

Just do it!

Częściej jednak odpowiedź jest rozłożona na skali szarości. Wtedy przydaje się coach, czasami wręcz doradca, z którym możesz porozmawiać. Chodzi w końcu o Twój czas, siły i energię. Warto spożytkować je na projekty naprawdę przydatne. Zapraszam do mnie na rozmowę lub konsultację swojego pomysłu!

Napisz do mnie: kontakt@skutecznycoaching.pl

 

 

 

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress