Jak zbudować sensowny kontrakt coachingowy?
Skąd będziemy wiedzieć, czy coaching się powiódł?
Czy sesja była udana?
Czy osiągnięto cele pracy rozwojowej?
Jak uniknąć niepotrzebnej frustracji w czasie coachingu?
Na te pytania można odpowiedzieć tylko, jeśli wcześniej strony umówiły się, co będzie rozumiane jako sukces. Proces uzgadniania tego, co wydarzy się na coachingu nazywamy kontraktowaniem.
Badania i praktyka pokazują, że im lepiej wszystkie strony procesu coachingowego rozumieją od samego początku, na czym polega coaching, ich rola w nim oraz co jest pożądanym rezultatem, tym większa szansa na sukces coachingu.
Najkorzystniejszy jest jasny, formalny kontrakt, w postaci pisemnej umowy obejmujący wszystkich interesariuszy w procesie.
Kontrakt coachingowy opisali w 1999 w swoim Action Coaching Model David Dotlich i Peter Cairo. Jego celem jest:
- Określenie, co powinno się wydarzyć i w jakim kontekście
- Zawarcie przymierza opartego o zaufanie i określenie wzajemnych oczekiwań coachee i coacha
- Opisanie pożądnych rezultatów.
Co zawiera sensownie zbudowany kontrakt coachingowy?
Część formalną
– opisuje ona uzgodnioną ilość sesji, ich częstotliwość, miejsce, czas, sposób potwierdzania sesji i ich odwoływania, warunki rozwiązania kontraktu, wynagrodzenie, sposób płatności, na czym polegać będzie raportowanie i jakiekolwiek dzielenie się informacjami między stronami. Najczęściej część formalna umowy podpisywana jest odrębnie ze sponsorem i z coachee.
Część psychologiczną
– opisuje ona zasady pracy coachingowej, w tym obowiązkową poufność tego, co dzieje się w czasie sesji, bezstronność coacha oraz wszelkie inne potrzebne reguły, które potrzebne są by zbudować zaufanie i relację partnerską pomiędzy stronami. Od coacha i mentora EMCC wymagane jest także wyjaśnienie w tej części swojego stylu pracy i zapewnienie klientowi poczucia bezpieczeństwa poprzez jasne zobowiązanie do profesjonalnego i etycznego zachowania. Coach EMCC udostępnia klientom Globalny Kodeks Etyczny i informuje o możliwości złożenia zażalenia na jego pracę do EMCC.
Część merytoryczną
– opisuje ona obszar i cele pracy z miarami sukcesu, tam gdzie to możliwe. Z góry określa się też, jaki jest zakres oddziaływań coachingu w porównaniu z innymi formami wsparcia. Chodzi o to, żeby klient miał od początku świadomość , jakie rezultaty są możliwe, a jakie niemożliwe do osiągnięcia w czasie coachingu. Pozwala to w razie potrzeby proponować klientowi korzystniejsze dla niego formy wsparcia. Ta część kontraktu najczęściej podlega rekontraktowaniu w trakcie procesu.
Korzyści z dobrego kontraktu pomiędzy coachee, coachem, ew. sponsorem i menedżerem
Tekst ukazał się na blogu EMCC Poland.
OBSERWUJ MNIE