efekt golema. Figurka brązowego golema na pomarańczowym tle

Efekt Golema. Jak niskie oczekiwania wpływają na wyniki w pracy i edukacji

W psychologii istnieje zjawisko, które ma ogromny wpływ na to, jak ludzie zachowują się i jakie osiągają wyniki – zarówno w miejscu pracy, jak i w edukacji. To efekt Golema, negatywna odmiana dobrze znanego efektu Pigmaliona. Efekt Golema polega na tym, że niskie oczekiwania wobec danej osoby mogą prowadzić do gorszych wyników i zachowań, zgodnie z tymi oczekiwaniami. W tym artykule wyjaśnimy, czym dokładnie jest efekt Golema, jak działa w praktyce, oraz jak wpływa na samoocenę i wiarę w siebie. Przyjrzymy się również związanym z tym zjawiskom, takim jak efekt Pigmaliona, efekt aureoli, a także zjawisku samospełniającego się proroctwa.

Czym jest efekt Golema?

Efekt Golema, jak sama nazwa wskazuje, nawiązuje do mitycznego Golema, istoty ulepionej z gliny według żydowskiej legendy. W psychologii jednak efekt Golema to zjawisko związane z efektem oczekiwań interpersonalnych. Polega on na tym, że jeśli przełożony, nauczyciel lub inna osoba mająca wpływ na jednostkę ma negatywne oczekiwania, jednostka ta zaczyna zachowywać się zgodnie z tymi oczekiwaniami, osiągając gorsze wyniki.

Efekt Golema można opisać jako odwrotność efektu Pigmaliona, w którym to pozytywne oczekiwania prowadzą do lepszych wyników. Efekt Pigmaliona został po raz pierwszy zbadany przez Roberta Rosenthala i Lenore Jacobson w kontekście edukacji. Ich badania wykazały, że nauczyciele, którzy mieli wysokie oczekiwania wobec uczniów, wpływali na ich lepsze wyniki w nauce. Efekt Golema działa odwrotnie – niskie oczekiwania powodują, że osoba osiąga wyniki gorsze niż mogłaby w rzeczywistości.

Przeczytaj także  4 Style Zarządzania według Przywództwa Sytuacyjnego Kena Blancharda

Jak działa efekt Golema?

Mechanizm działania efektu Golema opiera się na tym, że negatywne oczekiwania wpływają na zachowanie i samoocenę osoby, na którą są nakierowane. Osoba zaczyna zachowywać się zgodnie z tymi oczekiwaniami, tracąc pewność siebie i wiarę w swoje możliwości. Przykłady tego zjawiska można znaleźć w różnych dziedzinach życia – od nauczycieli wobec uczniów po managerów i pracowników w firmach.

Efekt Golema to typowy przykład samospełniającego się proroctwa. Przełożeni lub nauczyciele, którzy zakładają, że ktoś nie poradzi sobie dobrze, często poświęcają tej osobie mniej uwagi, wsparcia i zasobów, co w efekcie prowadzi do gorszych wyników tej osoby. Osoba zaczyna się zachowywać zgodnie z tymi negatywnymi oczekiwaniami, potwierdzając tym samym pierwotne przypuszczenia, że nie jest w stanie osiągnąć lepszych wyników.

Przykłady efektu Golema w pracy i edukacji

Efekt Golema w edukacji można zaobserwować w relacjach między nauczycielami a uczniami. Gdy nauczyciel ma niskie oczekiwania wobec konkretnego ucznia, może mniej go angażować w zajęcia, nie dostarczać mu wyzwań, a nawet nie poświęcać mu tyle uwagi, co innym uczniom. W rezultacie uczeń ten zaczyna osiągać gorsze wyniki w nauce, co dodatkowo wzmacnia negatywne przekonania nauczyciela.

W miejscu pracy efekt Golema działa podobnie. Przełożony, który ma negatywne oczekiwania wobec pracownika, może przydzielać mu mniej odpowiedzialne zadania, nie dawać możliwości rozwoju ani awansu. W rezultacie pracownik traci motywację, pewność siebie i z czasem zaczyna osiągać gorsze wyniki. Taki pracownik może również unikać wyzwań, co pogłębia jego negatywne wyniki i zgodnie z tymi oczekiwaniami, staje się mniej produktywny.

Efekt Pigmaliona i efekt Galatei: Pozytywne oczekiwania i ich wpływ

Efekt Pigmaliona, który został nazwany na cześć mitycznego króla Cypru, Pigmaliona, to zjawisko, w którym pozytywne oczekiwania innych osób wpływają na lepsze wyniki jednostki. Pigmalion, zgodnie z mitologią, zakochał się w kobiecie o imieniu Galatea, którą sam wyrzeźbił z gliny. W psychologii termin ten odnosi się do sytuacji, w której osoby, wobec których inni mają wysokie oczekiwania, osiągają lepsze wyniki.

Przeczytaj także  Coaching kariery: klucz do sukcesu zawodowego

Z efektem Pigmaliona wiąże się również efekt Galatei, który odnosi się do wiary w siebie i własne możliwości. Osoba, która wierzy w swoje umiejętności, osiąga lepsze wyniki, niezależnie od oczekiwań innych. W przeciwieństwie do efektu Golema, gdzie negatywne oczekiwania prowadzą do gorszych wyników, w efekcie Pigmaliona i Galatei pozytywne oczekiwania oraz wiara we własne możliwości napędzają sukcesy.

Efekt aureoli i efekt Golema: Jak pierwsze wrażenie wpływa na oceny

Warto również wspomnieć o innym zjawisku psychologicznym, jakim jest efekt aureoli (znany również jako efekt halo). Efekt aureoli polega na tym, że pierwsze wrażenie, jakie ktoś na nas wywiera, wpływa na nasze późniejsze oceny tej osoby. Jeśli pierwsze wrażenie jest pozytywne, mamy skłonność do automatycznego przypisywania tej osobie pozytywnych cech, nawet jeśli późniejsze zachowania nie zawsze to potwierdzają. To zjawisko może prowadzić do tzw. anielskiego efektu halo, gdzie osoba jest postrzegana w nadmiernie pozytywnym świetle.

Z drugiej strony, negatywne pierwsze wrażenie prowadzi do szatańskiego efektu halo. Wówczas, na podstawie jednego negatywnego aspektu, automatycznie przypisujemy tej osobie negatywne cechy, co może prowadzić do niskich oczekiwań wobec niej. W ten sposób efekt aureoli może wspierać efekt Golema, gdyż negatywne nastawienie wobec danej osoby już na początku może wpłynąć na późniejsze wyniki tej osoby.

Jak przeciwdziałać efektowi Golema w pracy i edukacji?

Zarówno w miejscu pracy, jak i w edukacji, efekt Golema może mieć destrukcyjny wpływ na wyniki i rozwój jednostek. Jak więc można przeciwdziałać temu zjawisku?

  1. Świadomość mechanizmów psychologicznych: Zarówno przełożeni, jak i nauczyciele powinni być świadomi wpływu swoich oczekiwań na wyniki podwładnych i uczniów. Warto regularnie analizować swoje podejście do innych osób i unikać uprzedzeń wynikających z pierwszego wrażenia czy negatywnego nastawienia.
  2. Równe traktowanie: Ważne jest, aby dawać wszystkim pracownikom i uczniom równe szanse na rozwój. Nawet jeśli ktoś początkowo nie spełnia oczekiwań, warto poświęcić mu więcej czasu i wsparcia, aby mógł rozwinąć pełnię swojego potencjału.
  3. Wsparcie i konstruktywna informacja zwrotna: Zamiast skupiać się na błędach i słabościach, warto oferować konstruktywną informację zwrotną i wsparcie. Dobre zarządzanie oraz motywacja mogą zmienić czyjeś nastawienie i wpłynąć na poprawę wyników.
  4. Zaufanie do pracowników i uczniów: Wiara w potencjał pracowników lub uczniów może prowadzić do lepszych wyników. Zamiast wyznaczać niskie oczekiwania, warto stawiać przed nimi ambitne, ale realistyczne wyzwania, które pomogą im rozwijać się i osiągać sukcesy.
Przeczytaj także  Hejter – kto to? Kim jest hejter i jakie są jego cechy?

Efekt Golema w Szerszym Kontekście: Podsumowanie

Efekt Golema to nie tylko psychologiczne zjawisko związane z niskimi oczekiwaniami, ale także mechanizm, który może znacząco wpływać na wyniki i zachowania w różnych sferach życia – od edukacji po miejsce pracy. W przeciwieństwie do efektu Pigmaliona, który opiera się na pozytywnych oczekiwaniach, efekt Golema pokazuje, jak destrukcyjny może być brak wiary w potencjał innych osób.

Zrozumienie i rozpoznanie tego zjawiska, wraz z innymi mechanizmami, takimi jak efekt aureoli czy efekt Galatei, pomaga nam świadomie kształtować nasze relacje i oczekiwania wobec innych, zarówno jako nauczyciele, managerowie, jak i współpracownicy.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top